Svenska

s/y Olina

Olina är en P28, och mäter förstås 28 fot (8,6 m). Ritad av Harry Hallberg och byggd vid Ellös varv 1967. En klassisk svensk familjebåt, långkölad med bara 1,35 m djupgång. Skrovet är av plastfiber men det finns många fina detaljer i överbyggnaden av mahogny. Hon är en tung gammal dam med sina 4,5 ton och faktiskt ganska slank (2,35 m bred). Nio meter vacker trämast och bom som verkligen klär henne, storseglet är 17 m² och genuan 21 m². Hon låter sig föras med en rorkult då hon dansar med Eolo. Olina har en inombordare, en encylindrig dieselmotor på 7,5 hk. av märket Volvo Penta MD5B. Det följde med en instruktionsbok och det är den bok jag läst flitigast. Den elektroniska utrustningen är i stort sett lika med noll men det gamla Silvakompasset fungerar utmärkt och bäringar tar jag ut med ett litet behändigt orienteringskompass. En handburen VHF för att lyssna på sjörapporten och några nödraketer har vi också om det värsta skulle hända. Den lilla jollen skulle jag aldrig sätta mig i vid sjögång men den fungerar utmärkt att ro in till land med då vi ligger på svaj. Förutom alla dessa finesser så är Olinas kapten utrustad med en enorm mängd tro, hopp och kärlek till havet.

Mina tjänster

  • Massage; Jag har en gedigen massageutbildning och en portabel massagebänk med mig i båten. En traditionell svensk massage är mitt koncept men ibland blandar jag i moment av sportmassage eller reiki helt beroende på vad mina kunder mår bäst av. Jag använder mig av mandelolja med aromaterapioljor som kunderna själva väljer.
  • Föredrag; Jag kommer gärna och berättar om min resa och kan anpassa mig efter gruppens storlek och behov. Målet med mina föredrag är att sprida livsglädje och budskapet ”inget är omöjligt”.  Jag har lagt upp lite bilder på en powerpointpresentation och kan ta med mig min bärbara dator om en projektor finns tillgänglig. Mer information hittar du under “Conferences”.
  • Krönikor; Jag skriver ett nyhetsbrev varje månad om livet som ensamseglande kvinna, hamnbetraktelser eller andra observationer gjorda av mig. Är du intresserad av en prenumeration? Mer information hittar du under “A subscription”. 

EKONOMI

Till er som är skyldiga mig pengar eller om någon vänlig själ av annan anledning vill bidraga till min fortsatta resa så är ni hjärtligt välkomna att sätta in pengar på detta konto;

  • Eva Kullgren, Handelsbanken HANDSESS. 
  • Kontonummer: 634 008 498,  clearing: 6176.
  • IBAN: SE 35 6000 0000 0006 3400 8498.

Generell information

  • Byråkrati; Klareringar kan vara skitjobbiga och du blir skickad hit och dit eller påtvingad en agent för dyra pengar. Ha tålamod och att totalvägra avgifter brukar löna sig. Båtar i Olinas storlek behöver enligt svensk lag inga papper men det bör man ändå skaffa inför resan. På Donau underlättar det om du har en stämpel med båtens namn och hemmahamn att stämpla deras papper med. Förtryckta s.k. ”Crewlist” passagerarlistor är också bra att ha. Kaptenen bör ha följande intyg; Kustskeppare, Kanalintyg och VHF-certfikat. Jag har bara visat min intygsbok en gång, i Turkiet. Ett giltigt pass, på Donau och i Turkiet räcker det inte med id-kort.Båten ska ha; Registrerings certifikat, Nationalitetsbevis och Försäkringsbrev. Dessa papper visar du upp ofta och det är bra att ha kopior med sig. På din båt måste namnet och din hemmahamn/signalnr vara skrivet så att det syns tydligt från båda håll. Jag fick böter i Tyskland för att det inte stod ”Stockholm”. Gästflaggor för respektive land kan du köpa eller sy själv, i t.ex. Turkiet kan man få böter om flaggan är för sliten. Inklareringen följer en viss ordning och utklareringen i omvänd; Hamnkaptenen (harbour master) eller gränspolisen ger dig ev. ”transitlog” eller separata papper som ska fyllas i och stämplas av; läkare (health control), tull (customs) där du även visar/stämplar pass och tillbaka till hamnkaptenen/polisen för sista stämpeln. Ibland kommer tullen och kollar på båten när alla papper är färdiga. Allt detta kan du göra själv utan agent. Ibland kan själva transitlogen kosta pengar och de kan bli lite griniga om de måste skriva en egen ”crewlist” och vilja ha pengar för det.
  • Ang visumreglerna i Turkiet så gäller sedan 1 feb. 2012 att din båt har rätt att ligga vid en auktoriserad marina under ett år och du kan lätt förlänga vistelsen. Du har som person däremot bara rätt att uppehålla dig i landet 90 dagar under en 180 dagars period, du kan resa in och ut som du vill under perioden men var noga med att kolla dina dagar exakt. Turkarna är mycket noga och det blir dryga böter. Det finns något som kallas ”blå boken” vilket är likvärdigt med uppehållstillstånd, Du måste först ha ett marinakontrakt och ett intyg på ”holding tank” (smutsvattentank) innan du går till polisen/immigration och anhåller om boken. Det är en kostsam historia då även dyra papper och försäkring tillkommer men ett halvårs förlängning av visumet kostar 50 US$. Ingen aning om vad som är bästa valet.
  • Slussning; Den sköna konsten att slussa är lätt att lära. Själv var jag livrädd för att man hade sagt mig att en ensam kvinna kan omöjligt slussa en så stor båt själv. Det går utmärkt och är inget att vara rädd för, respekt ja. Jag har bara slussat i Tyskland och på Donau där slussningen är gratis. I Frankrike kostar det pengar och ibland sköts de för hand. Innan man når fram till slussen finns det oftast en radiokanal skriven i stora bokstäver på en skylt. Det kan också finnas en telefon på kajkanten som du kan använda. Du ringer upp och berättar att du är en sportbåt/segelyacht och ber om slussning. De frågar om du ska ”Berg oder Taal” (berg eller dal) dvs. slussa upp eller ner. Vet du inte riktigt säger du namnet på staden du kommer från och vart du vill. När det är dags tänds de gröna signalljusen och du åker in efter pråmarna. Du skall ha ordentliga fendrar, jag hade t.o.m. plankor utanpå vilket var mkt bra. Det gäller att göra din båt så plan som möjligt på sidorna, det underlättar då du håller henne mot slussväggen. Inne i slussen sitter vanligtvis både en stege och pollare som du ska använda då du jobbar dig upp eller ner. Du ska lägga linorna runt pollaren/stegen och förflytta dessa när vattnet strömmar in eller ut. Jag använde en lina från aktern och en från fören. Jag stod midskepps och höll henne plant mot väggen. Håll armarna raka och luta dig bakåt. Linorna ska bara läggas runt, gör inte fast dem, ibland går det undan och då måste du kvickt förflytta dina tampar. Har du tur finns flytande pollare och då kan du däremot göra fast din båt och dricka en kopp kaffe. När slussning är över är det viktigt att vänta tills pråmarna kommit en bit innan du släpper dina linor. Det händer att pråmarna plötsligt slår på sina propellrar med stor kraft och om du då släppt dina linor kommer din båt att dansa omkring i slussbassängen och kan krossas mot väggarna. Ha alltså aldrig bråttom ut ur slussen. Lycka till! 
Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s